maanantai 24. helmikuuta 2014

Being an au pair and other stuff.

Mitenköhän tämän aloittaisi fiksusti? Ylellä on alkamassa tv-sarja, joka kertoo neljästä suomalaistytöstä, jotka lähtivät au paireiksi Lontooseen viime syksynä. Mä itsekin törmäsin silloin joihinkin ilmoituksiin tuosta ohjelmasta, kun siihen haettiin porukkaa ja mun mielipide koko ohjelmasta on ollut alusta asti todella skeptinen. Oon nyt katsonut nettiennakkona ekat kolme jaksoa tuosta ja...mä olen positiivisesti yllättynyt. Kuitenkin tuo toimikoon kimmokkeena tähän postaukseen, tai ainakin tän postauksen pääsisältöön.

Mun korvaan toi kuulosti alusta asti siltä, ettei ohjelmasta tule saamaan käsitystä siitä, mitä au pairin arki ihan oikeasti on. Osaksi olen edelleen samaa mieltä. Matching-prosessista tuossa ei pahemmin kerrottu, mutta ainakin mun korviin kantautuneen tiedon mukaan perheet on tuotantoyhtiön valitsemia jnejne... Aika iso osa au pair-vuotta on siis hoidettu näiden tyttöjen puolesta. Aikoinaan, kun näitä tyttöjä haettiin niin ilmoituksessa luki myös siitä, että tuotantoyhtiö auttaa heitä jotenkin.. en tiedä, miten tämä käytännössä toimi, sillä olen vasta kolmannessa jaksossa, mutta todellisuudessa au pair on täysin tyhjän päällä, mikäli ongelmia tulee. Ohjelmasta saanee siis puolitotuutta - kurkistuksen arkeen ja vapaa-aikaan. Etenkin toi matchingin sivuuttaminen mua vähän kyllä epäilyttää, koska onnistuneen au pair -ajan avainsana on ihmiskemiat ja jos perheet on valmiiksi valittuja ja matchattuja niin... Olisi mielenkiintoista kuulla lisää näistä parista pikkukohdasta.

Sitä arkea tuo sarja nyt kuvaa ihan kohtuu hyvin. Tosin en ainakaan vielä ole nähnyt yhtäkään kiukkukohtausta tms, arkeen liittyvää varjopuolta. Ja toki niissä tilanteissa on varmasti hankalampaa kuvata arkea kuin nätisti leikkivän ja hihittelevän lapsen seurassa, mutta siis onhan tuo kuva arjesta vähän siloiteltua. Lisäksi mietin, eikö näille tytöille kerrottu työtehtävistä ennen Lontooseen lähtöä, kun ainakin yhdelle tuli ilmeisesti yllätyksenä kotitöiden määrä..vai, onko mulla vaan liian paljon näkökulmaa näihin asioihin, että tiedän täsmälleen, mihin kysymyksiin tahdon vastauksen ennen kuin nimet on sopimuksessa?

Au pair-elämä..vapaa-aikaan kohdistan kanssa vähän kritiikkiä. Okei, tuon kolmannen jakson kohdalla nuo tytöt on olleet Lontoossa vasta 1-4vko, mutta heidät on kuitenkin yllättäen linkattu jo välmiiksi yhteen (okei, kyllähän jenkeissäkin sai heti lentotiedoista suomalaisnimet käteen, mutta me asuttiin ihan eri osavaltioissa), enkä ole kuullut, että kukaan tytöistä olisi sanallakaan maininnut etsivänsä kavereita tai haluavansa tutustua myös ulkomaalaisiin. Lisäksi puhuvat koko ajan "suomitytöistä" tarkoittaen itseään. Jopa minä tiedän, että Lontoossa on myös muita suomalaisin au paireja ihan tälläkin hetkellä. Tästä päästään siihen kysymykseen, joka pyörii yleensä jokaisen uuden au pairin mielessä "mistä saan kavereita". Vastataanko ohjelmassa tuohon? Ehkä myöhemmissä jaksoissa, mutt ainakin itse halusin löytää kavereita jo ekoilla viikoilla.

...eli siis pintaraapaisuna tuo ohjelma vaikuttaa ihan lupaavalta, mutta ainakin mua häiritsee muutamat pikku yksityiskohdat..tai mun silmissä ei ihan niin pienetkään.

Sitten muihin aiheisiin. Koska mun olisi ehkä täälläkin parempi tämä asia jossakin kohtaa julkaista, joten miksi en tekisi sitä nyt, kun en tule kuitenkaan mitään kokonaisen postauksen kattavaa syväluotausta aiheeseen kirjoittamaan (koska se ei sen suuremmin kenellekään kuulu). Toteampa vain, että olen ollut viimeisen viikon ajan parillinen ihminen.


3 kommenttia:

  1. Siis tosta perheiden valinnasta on kyllä netistä löydettävissä tietoa. Muistaakseni luin, että tuotantoyhtiö oli etsinyt Lontoosta perheitä, joille tuo kuvaaminen on ok, kun tietenkään kenenkään pieniä lapsia ja muuta perhettä ei voi vaan luvatta kuvata tollaseen ohjelmaan. Ja tästä listasta ilmeisesti sitten ohjelman tytöt sai valita perheet, joiden kanssa ne on kyllä ollut skype-yhteyksissä ja muuta. Ei tietenkään mennyt prosessi ihan niinkun "oikeessa elämässä", mutta mun mielestä sellasta ei kyllä voi edes olettaa kun kerran perheitä ja tyttöjä halutaan kuvata.
    Ja siis ohjelman pohjalta on tietenkin tytöille varmaan kerrottu, että kolme muuta "suomityttöä" on sinne tulossa myös tekemään samaa ohjelmaa, ja osa tän jutun tarkoitusta ainakin mun silmään on juuri se, että tytöt tutustui toisiinsa ja vietti aikaa myös toistensa kanssa. Kun on kyse vaan 10 jakson sarjasta, niin tää on myös ajankäytöllisesti helpompi valinta. Ja tietty tytöt sai etsiä myös uusia tuttavuuksia, osa vaan ei sitä päättänyt samanlailla tehdä kun toiset. Mutta toi, että heidät "niputettiin yhteen" heti alusta selittyy mun mielestä myös sillä, että tää on tää tv-ohjelma. Ja kavereiden etsimiseen liittyen, kyllähän esim. joidenkin järjestöjen kautta lähdettäessä yleensä saa listaa esimerkiksi lähialueen muista auppareista, jotka on heidän tiedossaan ja joihin voi sitten mennä tutustumaan.

    VastaaPoista
  2. Mua häiritsikin eniten ehkä se, ettei sitä perheen etsintää käsitelty ohjelmassa mitenkään, kun se kuitenkin on todella tärkeä osa au pair -kuviota. Toki ymmärrän sen, että tuotantosyistä on helpompaa puoliksi käsikirjoittaa ohjelma ja klikata tytöt hengaamaan keskenään, mutta jos tuon ohjelman sisältö on niinkin kaukana "oikeasta au pair elämästä" (joka on tietenkin kaikille yksilöllinen kokemus) niin, miksi sitä pitää markkinoida faktana ja dokumenttina. Mua pelottaa jo valmiiksi, kuinka vääristyneitä kuvia ihmiset saavat tästä hommasta katsomalla tuota ohjelmaa, sillä on varmasti paljon porukkaa, joka ei etukäteen tiedä käytännössä mitään tästä elämästä ja pohjaa koko käsityksensä tuolle ohjelmalle.

    Järjestöjen kautta ei saa mitään listoja seudun au paireista vaan on pakko osallistua kuukausittaisiin kokoontumisiin X kertaa sen vuoden aikana. Esimerkiksi mulla muuton jälkeen se eka kokoontuminen oli vasta neljä viikkoa mun saapumisen jälkeen, joten ehdin etsiä kaverini ihan muita reittejä järjestönkin kautta lähtiessäni. Ja totta puhuen, siitä mun noin 15 au pairin alueryhmästä oli mun kavereita kolme ihmistä. Lisäksi työt menivät kuitenkin eurooppaan, jossa au pairiksi useimmiten mennään ilman järjestöjä, yksityisesti.

    VastaaPoista
  3. No siis siinä oot tietty oikeessa, että ihan realistista kuvaa tosta nyt ei todellakaan saa. Etenkin kun ohjelmassa esitetään eniten ehkä sitä tyttöjen vapaa-aikaa ja bilettämistä, ni toivon ettei nyt kaikki kuvittele tuon jälkeen, että se on pelkkää vapaa-aikaa ja mahollisuus päästä partyilemaan uuteen maahan.

    Tosta järjestöjutusta, tunnen siis itse porukkaa, joka on lähtenyt järjestöjen kautta ja heille on annettu sieltä järjestön kautta lista auppareista, jotka on lähialueella hommissa. Eli siis periaatteessa se järjestön yhteistyökumppani siellä toisessa maassa on sen listan tehnyt, ja siinä on nimenomaan ollut puhelinnumeroita ja sähköpostiosoitteita. Toki noita tapaamisiakin on ollut, mutta kuten sanoin jotkut järjestöt tekee myös näin. En tietenkään tarkota, että näissäkään tapauksissa väkisin pakotetaan ihmiset hengailemaan keskenään, mutta voi sitten siitä edes yrittää hankkia kavereita tollasta "helpompaa" kautta.

    VastaaPoista